• 0 از 0 رای

شکاف تولید ناخالص داخلی چیست؟

شکاف تولید ناخالص داخلی چیست؟

March 13 2022

 

شکاف تولید ناخالص داخلی

نوشته کلی هالتون

به روز شده در 31 آگوست 2021

بررسی شده توسط چارلز پاترز

درستی توسط سوزان کویلهاگ بررسی شده است.

شکاف تولید ناخالص داخلی چیست؟

شکاف تولید ناخالص داخلی تفاوت بین تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) و تولید ناخالص داخلی بالقوه یک اقتصاد است که توسط روند بلندمدت نشان داده می شود. شکاف منفی تولید ناخالص داخلی نشان دهنده تولید از دست رفته اقتصاد یک کشور است که در نتیجه عدم ایجاد مشاغل کافی برای همه کسانی که مایل به کار هستند، ایجاد می شود. از سوی دیگر، شکاف مثبت بزرگ تولید ناخالص داخلی، به طور کلی نشان می دهد که یک اقتصاد در معرض خطر تورم بالا است. تفاوت بین تولید ناخالص داخلی واقعی و تولید ناخالص داخلی بالقوه به عنوان شکاف تولید نیز شناخته می شود.

نکات کلیدی

     شکاف تولید ناخالص داخلی به عنوان تفاوت بین تولید ناخالص داخلی واقعی یک اقتصاد و تولید ناخالص داخلی بالقوه نشان داده می شود.

     شکاف زیاد منفی تولید ناخالص داخلی پس از شوک های اقتصادی یا بحران های مالی رایج است و منعکس کننده یک اقتصاد ضعیف است.

     شکاف زیاد مثبت تولید ناخالص داخلی ممکن است نشانه ای از حبابی شدن بیش از حد اقتصاد و ایجاد یک ریسک تورمی باشد.

     اصطلاح شکاف تولید ناخالص داخلی نیز ساده تر برای توصیف تفاوت در تولید ناخالص داخلی بین دو اقتصاد ملی به کار می رود.

درک شکاف تولید ناخالص داخلی

شکاف تولید ناخالص داخلی می تواند مثبت یا منفی باشد و به صورت زیر محاسبه می شود:

(GDP واقعیGDP بالقوه)/GDP بالقوه

از منظر اقتصاد کلان، شما خواهان کمترین شکاف تولید ناخالص داخلی و ترجیحاً بدون شکاف هستید.

شکاف منفی نشان می دهد که یک اقتصاد کمتر از پتانسیل کامل خود کار می کند. عملکرد ضعیفی دارد و اساساً پول را از جایی که باید بر حسب روند باشد، روی میز می گذارد. در اینجا، تولید و ارزش به دلیل کمبود فرصت های شغلی به طور جبران ناپذیری از دست می رود.

شکاف منفی تولید ناخالص داخلی پس از شوک های اقتصادی یا بحران های مالی رایج است. شکاف منفی تولید ناخالص داخلی، در این مورد، بیشتر بازتابی از یک محیط تجاری مردد است. تا زمانی که نشانه‌های قوی‌تری از بهبود وجود نداشته باشد، شرکت‌ها تمایلی به هزینه کردن یا تعهد به افزایش برنامه‌های تولید ندارند. این به نوبه خود منجر به استخدام کمتر و شاید حتی ادامه اخراج در همه بخش ها می شود.

با این حال، شکاف زیاد مثبت تولید ناخالص داخلی نیز مشکل ساز است. مقدار زیاد شکاف مثبت تولید ناخالص داخلی ممکن است نشانه ای از متورم شدن بیش از حد اقتصاد و حرکت به سمت اصلاح باشد. هر چه شکاف تولید ناخالص داخلی مثبت بیشتر باشد، احتمال اینکه یک اقتصاد حداقل در معرض یک دوره تورم بالا باشد بیشتر است.

نمونه ای از شکاف تولید ناخالص داخلی

با توجه به دفتر تحلیل اقتصادی (BEA)، تولید ناخالص داخلی واقعی در ایالات متحده برای سه ماهه چهارم سال 2020، 20.93 تریلیون دلار بود. با تطبیق با دلار 2020، تولید ناخالص داخلی بالقوه 19.41 تریلیون دلار را پیش بینی کرد.

با اجرای این از طریق فرمول - (20.93-19.41 دلار) / 19.41 دلار - یک شکاف تولید ناخالص داخلی مثبت حدود %8 دریافت می کنیم. این از منظر رشد اقتصادی پایدار تقریباً ایده آل است. با این حال، این فقط یک لحظه در زمان را نشان می دهد. سیاست گذاران شکاف تولید ناخالص داخلی را از نزدیک تماشا می کنند و برای حفظ رشد مطابق با روند بلندمدت، اصلاحاتی را انجام می دهند.

شکاف تولید ناخالص داخلی بین کشورها

اصطلاح شکاف تولید ناخالص داخلی نیز ساده تر برای توصیف تفاوت در تولید ناخالص داخلی بین دو اقتصاد ملی به کار می رود.

در سال های اخیر، توجه فزاینده ای به شکاف تولید ناخالص داخلی بین ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، و چین شده است. در سال 2020، این شکاف تولید ناخالص داخلی حدود 5.9 تریلیون دلار تخمین زده شد که اگرچه قابل توجه است، هنوز نشان دهنده رشد اقتصادی سریع چین در دهه گذشته است.

چین از زمان رکود بزرگ با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی عظیم خود در حال بهبود است و همچنین سریع‌تر از ایالات متحده از بحران اقتصادی 2020 عقب نشینی کرده است. پیش‌بینی‌های فعلی نشان می دهند که چین می‌تواند تا سال 2028 از نظر تولید ناخالص داخلی از اقتصاد ایالات متحده پیشی بگیرد. با این حال، سایر اقتصاددانان نسبت به این موضوع کمتر متقاعد شده و استدلال می‌کنند که پیری جمعیت و انباشت بدهی رو به رشد می‌تواند چین را در رتبه دوم محدود نماید.

 

 

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.